Show you the real CHINA : Yellow Mountain - Story II

Fajar menyinsing. Subuh dalam train. 7:45 am akhirnya sampai Huangshan. Lena juga tido. First time naik tren mcm ni. Exit je station, sekali lagi ramai yang jakun tgk kami. Kami pun jakun tengok dorang hehehe.

Masih awal pagi, jalanraya belum sesak dengan kenderaan.

Ini kalau kat malaysia dah kena saman bergaya macam ni

Communication problem lagi nk ke pejabat tour agent tu. So kami decide jalan kaki dulu. Rasa agak jauh dari station, cuba tanya lagi pada penduduk tempatan. Ah nasib baik lah ada yang tahu tempat tu. Tolong tahankan taxi dan arahkan taxi ke tempat tu dengan jayanya. Mmg jalan kaki boleh tapi buang masa sebab agak jauh juga.

Tiba di pejabat agensi, amik kesempatan bersihkan diri, repack dan dapatkan bantuan untuk info.

Ruang pejabat tour agent.

Mr James yang banyak membantu

Langkah seterusnya…Ambil teksi dari pejabat agent ke local terminal bus. Naik bus ke Tangkou. Bus penuh baru jalan.

Sampai  di Tangkou kena game. Padahal dah tunjuk tempat nak turun.  Try tanya passanger sebelah dia pun inform conductor bus utk hantar ke tempat yang kami nak pergi tapi conductor tu refused. Sebolehnya suruh kami turun jugak kat pekan tah mana. Bus memang akan lalu dulu terminal shuttle bus. Turun dari bus blank.

Muka-muka tak puas hati. Dah macam pekan koboi...

Tetiba ada sorang mamat dari seberang jalan dtg kearah kami dan bagi tau kawan dia boleh tolong sebab tahu ckp English. Ermmm nampak sangat mmg semua ni dah plan. Dalam 10 min datang lah Mr Hou dengan kereta. Dan offer la pelbagai service. So kami deal untuk segala bagai. Ada hikmah juga ‘berkenalan’ dgn Mr Hou sebab settle semua masalah kami dengan bayaran kami consider boleh terima.
  • untuk cari tempat simpan beg
  • untuk dapatkan bekalan makanan, (nasi, sayur dan telur rebus)
  • untuk return transport to and from terminal shuttle bus
  • untuk salin pakaian
  • untuk transport ke Airport (balik time)
Simpan beg di tempat Mr Hou dan dia hantar ke terminal shuttle bus. Shuttle bus ni yang bawa ke entrance Cable Car.

Beli tiket. Jaga tiket elok-elok sebab sizenya kecik. Mudah hilang. Tapau jagung. Alahai tkde rasa. Cable car mcm di Genting.

Naik cable car. Wow amazing view.

Sampai sudah di station. Take 10 min scan pemandangan sekeliling.

Kami mula dari Western Steps. Jadi amik Yuping Cable Car. Scan map plak mana arah nak tuju. Larat atau tidak aje nak hiking around. Target as usual sunset. Map ni ada tunjuk spot area sunset and sunrise. I like...

Ni pula map yang ada di Yellow Mountain. Nak jelajah dan tawan semua area ni mmg tak mampu dgn limited time.

Sesungguhnya ciptaanMu sungguh luarbiasa.

Jumpa sekumpulan Malaysian. Hepi betul. Mana tak nya AKU MELAYU DI YELLOW MOUNTAIN!

Hiking lagi...dan lagi...

Macam-macam gaya nak abadikan keindahan gunung ni..

Sebelum check in hotel, enjoy sunset. Pegi negara mana pun sunset mmg tak boleh di pisahkan. Trademark.

Warna langit sebelum malam menjelang

Bila malam menjelma, tulang belulang mula la gigil kesejukan. Malam ni kami dinner maggi. Sedap makan panas. Bilik hotel sempit. Double bed. Jadilah untuk semalam.

Selain hotel pilihan lain untuk bermalam di dalam khemah