Menuju Mekah

Masanya dah tiba.

2.45pm bertolak ke Mekah. Journey 7 hours. Jauh tu. Camne lah rupanya pemandangan nanti. Tah-2 tido je dlm bas. Bukan bole percaya mata ni.

Kami akan miqat di Bir' Ali. Tetiba perut buat hal. Adoh! Jauh lagi ke Bir Ali ni? Sesampai je aku trus langkah besar2 ke tandas. Ramainya!!!!Nsb baik la auntie yg cuci tandas tu bg aku msk tmpt khas. Fuh lega. dlm keadaan kalut masih ada yg nk tlg. Alhamdulillah. Makasih lah makcik smbil hulur sedikit riyal.

Ini lah di katakan perut tak masuk U. Wrong time nk memulas. Kat hotel tak pulak nk meragam. Dh mula merungut ke aku ni? Astaga...

Kat sini la tempatnya semua jemaah akan solat sunat ihram dan trus niat ihram. Maka bila dh berniat kena la jg pantang larang ihram. Dh mula berdebar, takut terlanggar pantang tak sia-sia byr dam.

All the way to Mekah, yg aku nmpk cuma batu-bata keras kiri kanan. Tkde pemandangan menarik.
O lupa yg aku kat tanah arab bukan kat Switzerland.

Stop lagi kat satu tempat namanya Wadi Qudad (maaf le ye kalau salah eja tp sebutan tu ala2 gitu). Kat sini solat maghrib. Tmpt wuduk Masyallah. Tempat solat apatah lagi. Berdebu sbb kawasan ni pasir. Aiseh merungut lagi ke aku ni? Astaga...

Selesai solat, masuk restoran tk tahu namanya. Bhs Arab aku tk sempat nk igt. Lagi satu 'malapetaka' keadaan restoran punyalah k**** iskh maaf la aku tk nk sebut. Tp kat sana aku redha je. heheee.

Yg part best foodnya. Marbeles!walau mcm mana keadaan restoran td aku dh tk igt. Mata dh melekat kat talam mknan. Tgk sempoi je tp rasa not bad. Licin...

Nama makanan aku mmg tk ingat. Satu talam ada nasi, ikan, ayam & cili padi. Tak hengat. Setalam/5 org. Makan bersila tu yg best.

~Tgk jgn smp terliur~


Bila dah kenyang...continue journey. aku igt dh dekat rupanya jauh lagi. Perjalanan msh berbaki 3 jam lagi. Akhirnya dpt gak aku tido. Dr miqat tadi dok layan datin berborak.

Akhirnya sampai hotel jam 10pm. Uruskan bilik & beg. Mmg jauh berbeza keadaan Madinah & Mekah. Kali ni bilik hotel kecil skit. 3 org sebilik. But still no prob for me. Asalkan ada tempat tido dh memadai. Hotel ni terletak di celah-2 kedai. Abeer Garden Hotel.

Rest kejap. 11pm gerak utk umrah. O mlm ni jgk ye buat umrah. Tak kira pkl berapa pun kita smp Mekah, akan terus laksana umrah.

Macam manalah keadaannya ye....

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Makan sedap?

It's PERTH

PULAU TIOMAN