Marathon : Bali Marathon 2016

Hello Bali!

Here i am again. Dulu kata dah tak nak datang. Kan dah kena sumpahan. Datang semula. Kali ni bukan untuk bercuti.

Kali ini 2 in 1. Marathon dan Hiking. Kegilaan apakah ini? Register Marathon sekadar suka-suka. Bukanlah pelari tegar tapi ini sukan kegemaran. Sekadar 10KM dah memadai untuk pengalaman pertama berlari di negara luar. Menarik juga idea ini.


Touch down airport Bali, terus ke Nusa Dua untuk race kit collection. Adalah dalam 10% rakyat Malaysia.


Lepas berpeluh settlekan race kit minta supir singah di Water Blow. Berjalan ke sana dari parkir lebih kurang 15 min. Supir dah sound jangan lama-lama. Ada kami peduli. Bukan dekat nak berjalan dengan panas teriknya.


Selamat datang ke Water Blow. Jalan lagi kedalam...


Kelihatan ramai yang dah bertebeng di situ. Tapi still blom nampak water blow nya.






Dapatlah tengok kejadian semulajadi walau blow nya tidak berapa tinggi penat tunggu nak snap gambar. Kalau tinggi memang cantik lah.


Selesai di Nusa Dua, berangkat ke hostel di Ubud Puji Bungalow with nice view. Ada swimming pool dan view sawah. Best betul. Sila google kalau nak stay di sini Pada aku ok hostel ni. Amik bilik dorm for 6. Jadilah untuk rehatkan badan. Kali pertama dulu datang ke Bali tak dapat nak menginap di area Ubud. So kali ni ambil peluang.



Area sini banyak je accomodation.



Dinner malam ni perlu walking distance dalam 10-15min. Malam ni perlu rehat dan tidur awal. Best juga area Ubud ni. 

Makan ini je. Harga makan area Ubud boleh tahan juga. Lagipun badan masih penat blom ada selera nak makan.


Marathon day

Bas disediakan dari Ubud ke Nusa Dua. Jam 3am. Rabak mata nak kena bangun awal. Letih semalam belum recover. Dalam bas dah macam suasana disco pulak. Sempat la lelap untuk sampai ke Nusa Dua.


Nasib baik amik 10km je. Panas terik bila matahari dah mula naik. Tapi view sepanjang jalan dalam kampung best. Pengalaman pertama masuk marathon kat negara orang. Dapat tengok pakaian traditional, gelagat penduduk setempat.




Berjaya juga selesaikan larian, walau sebenarnya banyak berjalan. Event ni dekat dengan Bali Safari Marine Park. Dapat kupon less untuk peserta larian. Cuma kami takde masa nak ke sana sebab ada misi lain malam ni.


Selesai event dah bergambar sakan, rehat sakan, terpaksa berjalan kaki jauh untuk dapatkan bas. Naik bas pkl 11pagi kalau tidak kena tunggu bas tengah hari.


Perut pun dah kebulur. Sampai di Ubud kami cari kedai makan. Susah nak dapatkan yang halal. Kami jumpa satu yang boleh diterima. Yang penting ada tempe. hehehe...Nice juga kedai ni tingkat atas so boleh tengok view area Ubud ni dari atas.




Lepas kenyang jalan-jalan sekitar sini. Ada toko Eiger, tapi ongkos nya enggak ada mau dibeli begnya. Konon-konon pos lah poskad dari Ubud. Haram sampai sudah tak sampei malaysia. Banyak-banyak tempat aku pegi dan pos poskad, kat sini je yang tak sampai.


Balik hostel rehat secukupnya sebab agenda malam ini lagi perlukan tenaga. Selesai la pengalaman berlarian di Bali ni. Mungkin satu masa lain boleh masuk marathon kat negara lain.

No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...