Destinasiku Korea : Bukchon Hanok Village

Selesai dengan palace we heading to Bukchon Hanok Village. Exit dari palace ikut signboard. Sampai di information centre tanya apa yang patut dan dapatkan map. Berjalan kaki sahaja ke sini dalam 10-15 minit. Boleh basahkan tekak di coffee shop sebelah coffee beans. Selama di Korea kami layan Mocha Mudslide. Sedapnya...sampai balik malaysia dok ketagih beli air tu di Coffee Beans.


Apa yang ada di Hanok Village? Ini adalah perkampungan traditional Korea. Terletak dalam Bukchon. Besar jugak kawasan ini kalau tengok dalam map. Berbukit. Dalam area ini ada Tradisional Experience Workshop, Hanok Guest House, Musuem, Gallery. Kami singgah lalu sahaja sebab kebanyakkan kena bayar.

Suggestion dalam map ada 'Bukchon 8 Views'. Yang di maksudkan adalah -


'Top 8 photogenic places where you can go to enjoy the best characteristic views of Bukchon, have a "Photo Spot" marked by a metal plate for the each place.'


Bagi yang naik tren turun di Anguk Station, Line 3 (oren), Exit 2. Jalan 300 meter. Ada signboard utk ke sini. 


Cuba cari setiap spot yang ada dalam map. Jenuh! Turun naik bukit. Celah-celah rumah. Tapi nice view dan boleh nampak palace dari atas. 


Lalu di kedai-kedai yang pelbagai design.


Rumah-rumah yang pelbagai design.



Sangat luas sangat penat. Tapi seronok sebab dapat tengok traditional house. Kalau dapat masuk dalam rumah kan best. Jadi jangan risau kalau sesat dalam kawasan ni sebab ada "information people' yang bergerak. Find them if you need them.


Bye Hanok! End of the day...

No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...