Destinasiku Cambodia : Welcome to PHNOM PENH

Hari terakhir....kembali ke Phnom Penh. Sekali lagi untuk perjalanan 5 jam yang perlu ditempuh. Its ok last day dah ni. Tapi sebelum tu singgah di sempadan Angkor Wat. Besar pengaruh Angkor Wat.
~jambatan pemisah~

~try to nego harga buku~
Sampai jua ke Phnom Penh. 1st we check in hotel dulu. Budget hotel cukuplah untuk malam terakhir. Sempit sedikit tapi ok je bagi kami.

~bersepah...no good~
Selepas solat, we try to adjust places to go. Since we got limited time, choose only the best (konon) from the list.

~ermm...not interesting~
  • The Royal Palace
  • Musuem
  • Silver Pagoda
  • Russian and Central Market
  • Killing Field
~which to go?~
The Royal Palace - Admission fee 25,000. Perlu bayar mahal (pada kami), inside nothing much yang best. Palace macam tak di jaga. Ruang dalam istana tak bole nk masuk tgk ikut tingkap je. Ada beberapa bahagian istana yang boleh masuk. Boleh lihat barang-barang istana. Tapi memang worst. Khazanah mereka ni tidak berjaga. Bilik yang kusam berbau. Barang-barang tidak display dengan proper. Ini dijadikan tempat pelancong?



Musuem - We decide don't waste our money and time to visit. Opposite dengan Palace.

Silver Pagoda - is named for the 5000 silver tiles which cover the floor of the vihear. Pun sama tidak menarik. Yelah kita org Islam, apa nak di bangga dengan benda ni. Cuma hendak tengok dengan dekat je apa istimewanya sampai stated in place must be visited. Maybe bangsa lain berminat.

~hasil ukiran tangan~

Killing field - Sini banyak tengkorak manusia di kumpulkan. Sebab hasil dari peperangan rasanya. Nak tengok tengkorak? Fikir banyak kali. Bagi yang berminat boleh pergi untuk tambahkan ilmu. hehee

Central Market - Akhirnya kami pilih market heheee. Rush to market since we only have not less than 2 hours for shopping. Market close as early as 5pm. Nasib la sempat complete everything even a bit rushing. Its fine for us.

~the view~

~colorful~
We done with shopping, so our taxi driver bwk le kami ke satu tempat riada tepi laut. Lepaskan lelah di sini sambil makan buah mangga. Dapatlah tengok aktiviti kemasyarakatan penduduk sini. 


~selera tak?~
~how they survived to live~

~mau cuba?~

~with the taxi driver cum tour guide~
 Malam pun menjelma. Balik hotel, repacking. Rest. Esk awal pagi dh kena bangun untuk balik Msia. Horey!

~balik lah dh senja~
For us satu pengalaman menarik dpt tgk budaya sosial masyarakat Cambodia. Mungkin ada bnyk tempat menarik lain yang kami tk jmpa. Whatever we did here...We survived in Cambodia!. Alhamdulillah di lahirkan di Msia. Pilih lah hidup beserdehana, kerana ramai lagi manusia yang masih hidup susah dan daif.

Dah jom balik....
~bff forever, luv u all~

Bye Cambodia!!

No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...