Scuba Diving : Open Water Diver Course - Story II

Continue our lesson. Another 2 days to go. Byk bersabar.

Day 3-Lupa nk bg tahu mlm semalam kena abiskan 2 chapter lagi. Dh le penat kena study lagi. Today appoinment at 9.30am. Kali ni aku ada partner. A girl from London. Dia dtg bercuti kat sini and juz walk in je utk amik course ni. Pagi ni instructor akan terangkan semula psl equipment and buddy system. Perlu tahu lah diving tk leh solo mesti ada partner. Sbb apa2 yg berlaku dlm sana at least ada penyelamat. Mmg penting buddy system ni. Enjoy skit lah kan ada geng baru. Dpt share experience sama2.

Confined water dive 2-Basically kita akan apply apa yg dh belajar dan buat praktikal dalam air. This time cara2 bagaimana sekiranya kita kehabisan gas dan share gas dr buddy kita. Review lesson semalam gak which my instructor want me to do it within 10 second (if not mistaken). Byknya benda nk kena buat. Huhuhu. Kena igt common hand signal gak. Byk kan nk kena igt. Plus fikiran kita yg fikir bukan2. Bila sebut psl buddy system every diver must always remember this code BWRAF.
Begin=BCD
With=Weights
Review=Releases
And=Air
Friend=Final okay

Utk sesi confined water ni lama gak amik masa 30 minit at least. Selesai lesson ni get ready for dive 2 & 3 afternoon.
"Check your fin"
"Weight belt. Berat 3kg.Utk bantu kita imbang badan"
"My buddy Andrea Hafner"
"Listen carefully""Check your equipment""Apply the BWRAF""Ready to rock?"
"Enjoy...."

Open water dive 2-Kali ni dgn kedalaman 9m. Time to enjoy.Hati ni berdebar2 je. Iskh..Relax tarik nafas hembus...tarik hembus..Dlm air aku still berusaha perbaiki imbangan badan. Terus berusaha.Tp makin lama aku mula rasa nk muntah.Tahan....tggu.Cptlah dh tk tahan.Naik je surface aku trus muntah.Aku igt aku tkde seasickness tp dalam air td aku rasa pening gak. Yg pelik kalu snorkeling tk plak fenin. Naik bot pun tak.Tkpe tggu nxt dive kalu still perkara yg sama jd confirm aku mmg seasickness. Bahaya ni...Aku tk larat nk berenang ke pantai. Jauh tau. Nsb baik lah my buddy tu baik hati. Dia lah tlg bw aku ke pantai. Sorry buddy.

Perlu igt dlm air penglihatan berbeza. Kita nmpk objek tu dekat tp sebenarnya jauh. Utk dgr bunyi mmg sukar. Makin dalam kita pergi warna penglihatan akan bertukar gak.Byk cabaran kan?

Open water dive 3-Lewat ptg skit for another dive.Huhu. Harap2 this time aku ok. Dive kali ni ada 2 org lagi yg join. Sorang mat salleh ahli marin biology (ntah kurang pasti plak) utk wat research psl course ni and sorang lagi pakcik yg ku anggarkan umur dlm 50an utk assist mamat tu. Aduh nk kena berenang lagi ke tengah. Bila tiba masa...tenggelamkan diri utk ke dasar. 8m je. Byk hidupan laut yg pelik2 aku jumpa kat dlm tu.Mmg enjoy tp suddenly aku pening lagi. Oh no again!!!!Ada perkara pelik jd kat aku and aku kurang pasti sebabnya. Hanya tuhan saje yg tahu perasaan aku masa tu.Lupa nk tnya instructor. Naik je surface sekali lagi aku muntah. Kali ni lebih teruk. Hahaha. Muntah ada darah skit. Iskh. So apa lg instructor aku le tlg bwk ke pantai. Tk abis2 nyusahkan org. Confirm aku mmg ada seasickness.
So nxt time b4 dive aku make sure telan ubat mabuk byk2. Aku mmg flat. Dh la knowledge review chapter 5 tk siap lagi. Mlm ni nk review dan final exam plak tu. Dgn masih fenin lalat. Tp aku gagahkan juga. Exam ni kita lulus 75% above. Kalau tk lulus paper 1 ada peluang kedua paper 2. Hopefully aku lulus lah. Jawab dalam keadaan fenin...

Jumpa nxt story for the ending of this journey.

No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...