Scuba Diving : Open Water Diver Course - Story I

Jeng..jeng..jeng..kali ni diving yg sebenarnya...kalu baca n3 diving @ redang itu hanya percubaan shj. Tp kali ni aku realisasikan impian dan misi aku dan aku berjaya..Sungguh tk ku sangka. Benar kata pepatah "Dimana ada kemahuan di situ ada jalannya" eh sesuai ke pepatah dgn misi aku ni?. Ikut suka aku lah kan. My story my own words....

Bermula di Tioman. Menarik tajuk akhbar Cosmo 29/8/09 (Halaman Horizon). Sesuai sgt dgn apa yg telah aku kecapi. Pengalaman aku ini sgt lah mahal harganya. Cost utk amik lesen ni selalunya around RM980.Setiap detik pembelajaran ada sukar dan senang. Semuanya aku buat walau kdg2 terdetik di hati kenapalah aku menyeksa diri sendiri. Tp yg plg penting kepuasan diri. Bila dh berjaya barulah kita tahu bahawa kita mmg mampu utk melakukan sesuatu yang kita rasa sgt sukar tapi dgn usaha & semangat yg tinggi semuanya BOLEH..anda juga BOLEH sekiranya hendak. Sekarang aku dh boleh senyum kepuasan.

Tak tahu berenang?Jgn khuatir boleh amik course ni tp extra credit kalu tahu berenang. Mmg advantage lah sbb lagi enjoy dlm air...Ini pendapat aku sbb aku dh alaminya. Basic renang aku tk lah bgs sgt. Masih dalam proses pembelajaran. Jd ada kesukaran skit masa diving.

Moh eden citer pengalaman selama 4 hari utk dapatkan lesen yang diiktiraf seperti dari Professional Association of Diving Instructors (PADI). Selain dari ni korang boleh pilih dari Scuba Schools International (SSI). Apa perbezaanya korang wat lah research sendiri ye.

Day 1-Diberikan satu Open Water Diver Manual. Baca dan fahamkan. Ada 5 bab yang perlu belajar. Tp utk day 1 ni juz study bab 1-3. Then watch video. From this video u can learn & understand more about diving. Kiranya summary dr buku lah. End of each chapter u need to answer questions in knowledge review section. Mudah tak?Jgn risau if still tk phm nnt review and get more explanation from the instructor. Tp nak membacanya kena lawan biji mata dari terkatup.Ye lah dgn angin sepoi2 bahasa meniup kat tepi pantai....

Dlm chapter 1-3 aku kena belajar cara mengimbangi badan (buoyancy). Cabaran ni plg sukar bagi aku bila berada dlm laut. Selain dari tu berkenaan dive equipment, scuba systems, the buddy system, dive planning, boat diving dan macam2 lah nk kena igt. Bila bc dr satu bab ke bab lain buatkan aku tk sabar utk menyelam.

Selain dari buku manual diberikan juga borang pengesahan kesihatan. Amatlah penting sbb jika kita menipu psl kesihatan jd tanggung lah akibatnya sendiri semasa menyelam. Mcm2 boleh terjadi. INGAT tu..Cthnya pesakit sinus boleh amik kursus ni tetapi tidak boleh panik ketika melakukan equalize dalam air. Yelah semakin dalam kita turun tekanan udara dalam badan akan berubah. Anggota plg penting adalah hidung, teliga & jantung. Jika panik dan tk dpt equalize dgn betul dan hidung akan berdarah. Akibatnya kita perlu cpt2 naik ke permukaan dan hentikan aktiviti diving.

Equalize ni penting sbb ms kita mula menyelam tekanan akan compress antara hidung & telinga. Hidung dh terkatup dgn goggle. Telinga jd sakit yg amat sgt. Jd kena lah picit hidung dan hembus nafas (melalui idung yg ditutup tadi) supaya pergerakan udara berjln lancar kat telinga kita.

Oh no...mata dh ngantuk video chapter 3 blom habis tgk lagi..Tido esk pg continue lah. Need rest.
"Ini manualnya"
"also learn from here"
"concentrate on study. If not u wont understand"
Day 2-Sbb semlm tk abis video study chapter 3 so aku kena abiskan dan jawab semua knowledge review. Arahan dr instructor aku. Kena study lagi...Aduyaiiii. Next appoinment will be at 1pm. So i need to hv my lunch at 12pm. At least i got time to digest my food. 1st thing i learn this afternoon is about the equipment. Byk btl nk kena ada. Instructor akan ajar cara2 nk psg peralatan tu pd jaket. Jaket ni di panggil BCD=buoyancy control devide. Dah faham semua. And now u're ready to go diving in confined water.

Confined water dive one-berbagai ilmu aku dpt. At least ada 11 perkara yg aku dh tahu nk buat masa diving. Basically cara bernafas, cara nk pakai semula goggle dan byk lagi lah. The part i hate most bila regulator hose tercabut dr mulut. Seksanya nk pakai semula. Bila terjadi juz relax, breath dan psg semula.

Tp aku tk leh nk lupa masa mula2 nk msk air aku try breath through regulator hose tp rasa sesak nafas. Mcm tkde gas je. 3 kali aku buat. Instructor aku pun pelik. Then aku bg tahu dia kenapa. Ceh...rupanya aku tk bukak gas. Hehehe td aku tutup sbb assistant dia suh tutup masa lepas blaja psg equipment. Hampeh..Terlupa. Kan menyeksa diri sendiri namanya...

Open water dive 1-Lps dh berjaya atasi confine water level td aku di bawa utk 1st dive. Dive site dkt shore je 6m dalam. Berusaha utk imbangkan bdn dlm air. Perasaan takut tu still ada.

Tamatlah sudah pelajaran utk 2 hari..So far so good. Well done.

No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...