Destinasiku Gunung : Gunung Angsi


Lama dh tk jungle traking nie last masa zmn skolah. Of course ms tuh stamina power gilos now kureng skit sealiran usia. Tua2 pun still nk memanjat. Rasakan sendiri.

Ms nie aku br je kenal keluarga CDC (ofis skang). Tq lah pd En Syed. Kalu tkde dia tk berpeluang aku nk wat aksi stunt. Nk wat camne kalu dh nie di katakan hobi. Matlamat aku nk smp ke puncak. Takut gak kaki krem tgh jln maklum dh berusia hikhikhik..Actually aku teringin sgt nk daki Gunung Kinabalu tp ramai kengkawan seangkatan ramai yg dh berumahtangga so dorang dh mendaki ke alam baru. Ntah lah bila impian tercapai. Huhuhu.
Alhamdulillah dgn berkat dan kekuatan fizikal dan mental smp juga aku kat puncak Gunung Angsi. Ada gak yg gelak kan aku setakat panjat gunung nie track tk mencabar langsung..eeee sbr je lah. Adakah org itu jeles dgn pencapaian aku hahaha lantak ko lah kaki aku yg punya. Penat aku yg tanggung ler.

Pd mulanya mmg lah tk mencabar sekadar lalu denai2 landai tp bila dh dkt dgn puncak kena lah daki. Lutut lah main peranan utama. Nk pikul air lagi. Penting tk mkn jgn tk minum mau kena serang lelah. Petuanya kalu bleh bwk lah air 100 Plus. Campur skit dgn air. Kena berjimat cermat sbb air yg ada ngam2 utk sendiri tp ada plak yg sempat pau. Sedekah jelah. Puas ati yg amat bila di puncak. Keindahan ciptaanNya.

Masa nak turun tu lg mencabar. Gear 2 je. Lutut nie makin lama makin longgar nsb tk tercabut. Berjaya kembali ke bwh trus terjun dlm air sungai. Panas sgt kena lah sejukkan badan. Mmg best & nyaman. Perasaan malu tolak tepi.

So pd sape2 yg suka aktiviti riadah ni try lah gunung nie. Pd sape2 yg tk suka aktiviti lasak boleh lah mandi manda di air sungai Ulu Bendul.
Skit info psl Gunung Angsi. Terletak di daerah Ulu Bendul N.Sembilan. Selepas tol Senawang trus je ikut signboard. Perjalanan dari KL ke sini lebih kurang 1½ jam ikut kelajuan kereta lah. Ketinggian gunung ni cuma 825m. Gunung yg sggh mudah di daki. Rasanya tk dibenarkan bermlm di puncak tk tahu lah nape...Kalu rasa lapar lepas mendaki leh je singgah makan kat restoran berhampiran di luar kawasan air terjun tu.

Gunung Kinabalu nantikan kehadiran ku.....

Indah ciptaanNya

Kagum dengan kejadian alam

Masa pegi tkde geng...so kwn dgn outsider yg join destinasi ini


Pendaki harapan....CDC BOLEH!




No comments:

Post a Comment

Marathon : Day 2 - Samosir Lake Toba Ultra 2017

Cuaca sangat sejuk. Seperti biasa liat bangun untuk bersiap sedia. Perlu keluar seawal pagi kerana perjalanan dari homestay ke tempat larian...